Virtuali paroda
Parodos sudarytojai:
Gintautas Terleckas,
Aleksandr Nesvat,
Elena Matulionienė,
Aistė Bajoriūnaitė,
Agnė Šniaukštaitė-Beinorienė
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras, 2023 m.
Namai buvo statomi vietoj nugriautų medinių sodybų. Jų savininkai, negavę jokių kompensacijų, nenoriai kėlėsi į betoninius „urvus“, kai kurių naujakurių likimai susiklostė tragiškai. Didelė dalis vilniečių keliomis šeimomis gyveno nuomojamuose ar giminių, nacionalizuotų namų butuose, bendrabučiuose. 1959 m. stogo virš galvos neturėjo 55 tūkst. Vilniaus gyventojų. Tuo metu prasidėjo stambiaplokščių konvejerinių namų statyba. 1962 m. ji ėmė plėstis dešiniajame Neries krante, vėliau pakrikštytame Žirmūnais – pirmajame dideliame gyvenamajame masyve. Komunizmo statytojas, komunistų partijos ir SSRS imperijos vadovas Nikita Chruščiovas žadėjo „auštančiame rytojuje“ kiekvienai „tarybinei“ šeimai dovanoti butą. „Chruščiovkėmis“ pakrikštyti ankšti, neišvaizdūs, su kišeninėmis virtuvėmis (komunizme jos turėjo išnykti) būstai didžiajai daliai gyventojų, metų metais eilėje laukiančių „savajo kampo“, tapo didžiausia svajone. Nuotraukoje dienraščio ,,Sovetskaja Litva“ („Tarybų Lietuva“) fotografo Gedimino Svitojaus „užkabintas“ autobuso LAZ 697 fragmentas. Pirmasis autobusas Viniuje pradėjo kursuoti 1909 m. Lenkijos valdomame mieste. Keliais maršrutais kursavo italų, šveicarų ir kitų valstybių gaminami autobusai. Pirmaisiais pokario metais naujoji komunistinė valdžia vilniečius vežė Mercedes-Benz ir kitų vakarietiškų markių transporto priemonėmis. Vėliau jas pakeitė rusiški ZIS-ai, Gaz-ai, PAZ-ai, ZIL-ai, Lvive gaminami LAZ-ai. Tuskulėnų apylinkių gyventojai prisimena, kaip juos vaikystėje suaugusieji keleiviai išstumdavo iš sausakimšų autobusų. Namo tekdavo grįžti pėsčiomis. Iki 1967 m., kai buvo patatytas Žirmūnų tiltas, Losiuvką autobusu galima buvo pasiekti tik per Žaliąjį tiltą. Mokiniai per Nerį į Antakalnio 5-ąją vidurinę mokyklą keldavosi valtimis, kurios kartais, irkluojamos neblaivių valtininkų, apsiversdavo šaltame, ledo lytis plukdančiame pavasario vandenyje.
XVIII a. antroje pusėje baigtoje statyti vėlyvojo baroko bažnyčioje 1904 m. susituokė Antanas Smetona ir Sofija Chodakauskaitė-Smetonienė. 1940 m. NKVD pirmasis batalionas buvo užėmęs dalį šventoriaus. Kitoje Kalvarijų gatvės pusėje ant kalvos stovėjo stebuklais garsėjanti koplyčia su Jėzaus, nešančio kryžių, statula. 1950 m. šią vietą komunistinė valdžia sunaikino. 1970–1974 m., platinant Ukmergės gatvę, nugriauta bažnyčios klebonija. Ukmergės gatvėje neišliko 1758 m. pastatytas sinagogų kompleksas: Didžioji sinagoga ir Didieji maldos namai. 1974–1989 m. Šv. arkangelo Rapolo bažnyčioje kunigavo būsimasis monsinjoras Kazimieras Vasiliauskas.
1965 m. Žirmūnuose buvo pradėta statyti devynaukščius, dvylikaaukščius (architektai Algimantas Nasvytis, Enrikas Tamoševičius ir kt.) gyvenamuosius pastatus. 8-ojo dešimtmečio pabaigoje Žirmūnų gale išdygo geltonų plytų dvylikaaukščiai (architektas Algirdas Umbrasas), praturtindami miestą vertikaliais akcentais.
1962–1969 m. aukštame Neries krante, priešais Antakalnio mikrorajoną, dygte dygo nauji namai. Projektuotojai bandė įgyvendinti skandinaviškus moderniosios urbanistikos principus: kūrybiškai laisvai išdėstyti stambiaplokščių namus, saugant link Neries žemėjantį reljefą. Ši vieta skiriama ne transporto srautams, o gyventojų poilsiui. Formuojami želdiniai, ieškoma gamtos ir kylančių mūrų harmonijos. 1968 m. centrinės Žirmūnų dalies autoriams, architektams Birutei Kasperavičienei, Bronislavui Krūminiui, inžinieriui Vaclovui Zubrui ir Vilniaus namų statybos kombinato direktoriui Šmueliui Liubeckiui valdžia skyrė aukščiausią to meto apdovanojimą – SSRS valstybinę premiją.
Pro Gedimino pilies griuvėsius tekanti Neris simboliškai skiria du pasaulius ir primena Vilnių – Lietuvos karalių sostinę, barokiškus „Šiaurės Atėnus“ – ištikusius kultūrų lūžius. Poetas Tomas Veclova apie komunistinės Rusijos okupuotą miestą rašė: „Vilniuje dažnai patirdavau labai nesmagų jausmą, jog dabartiniai gyventojai kažkaip nepritampa prie to miesto. Neatitinka Vilniaus masto – Vilnius yra už juos didesnis... Tai buvo aukšta praeitis keistoje ir netikroje dabartyje, tradicija pasaulyje, staiga netekusiame tradicijų, kultūra akultūriniame pasaulyje“1.
1 Czeslawo Miloszo Vilnius: tekstai ir fotografijos, sud. Margarita Matulytė, Vilnius, 2012, p. 141, 152.
1949 m. okupacinė SSRS valdžia pradėjo prieš karą Lenkijos kariškių statyto stadiono (1936 m. 10 tūks. žiūrovų talpinančiame stadione vyko Lenkijos lengvosios atletikos čempionatas)1 rekonstrukciją. Sporto draugijos „Spartak“ sporto kompleksas, vėliau pervadintas Žalgirio vardu, pastatytas ant žydų kapinių. Darbai patikėti architektui Viktorui Anikinui. Vienu metu prie įėjimo į aikštę stovėjo Stalino skulptūra. Rekonstrukciją vykdė profesionalūs statybininkai, pasitelkę pigią 400 kalinių darbo jėgą. Kalinius kasdien laivais atplukdydavo Nerimi. 1950 m. stadione vyko antroji dainų šventė, skirta tarybų valdžios Lietuvoje dešimtmečiui paminėti. Ta proga prie Žaliojo tilto buvo nugriauta stebuklais garsėjanti koplyčia su kryžių nešančio Kristaus statula. Nukasta jos kalva su smėlyje XVIII a. palaidotais karų ir maro aukų palaikais.
1 D. Pocevičius, Istoriniai Vilniaus reliktai 1944–1990, I dalis, Vilnius, 2018, p. 243.
Stadionas – Lenkijos kariškių statyto sporto komplekso rekonstrukcija. Stadione žiemomis veikdavo čiuožykla. Apylinkės garsėjo asocialiomis šeimomis, kriminalinėmis jaunimo grupuotėmis. Losiuvkos „boksininkai“ muštynėmis „skynė sau kelią“ ,,sarajaus“ (Jaunimo sodo (dabar Bernardinų) medinis pastatas) šokiuose, „Brode“ (tuometiniame Lenino prospekte, dabar Gedimino). Paskutiniais SSRS okupacijos metais ir atkurtos Lietuvos Nepriklausomybės pradžioje grupuotės užsiiminėjo vagystėmis, plėšimais1.
1 D. Pocevičius, Istoriniai Vilniaus reliktai 1944–1990, I dalis, Vilnius, 2018, p. 645–646.
Pirmame plane šalia Žalgirio stadiono – Žalgirio plaukimo baseinas (architektas Anatolijis Kolosovas, 1955 m., 2004 m. nugriautas), dešinėje – brutalizmo stiliaus vantinės stogo konstrukcijos Vilniaus sporto rūmai (architektai Eduardas Chlomauskas, Jonas Kriukelis, Zigmantas Liandzbergis, 1971 m.)
Žirmūnų tiltas – pirmas buvusioje SSRS rėminis konsolinis tiltas – baigtas statyti 1966 m. pagal Leningrado (dabar Sankt Peterburgas) instituto „Lenpromtransnprojekt“ projektą. Tiltas ypatingas tuo, kad upė toje vietoje daro stiprų lanką ir dešinysis krantas yra aštuoniais metrais aukštesnis, todėl suprojektuota nesimetriška konstrukcija. Dėl savo formos šis statinys pramintas „šokančiu elniu“.
Vilniaus upių transportas siekia senus laikus. XVII a. antroje pusėje Tuskulėnų apylinkėse buvo degamos plytos. Manoma, kad jos, kaip ir kitos Šnipiškėse gaminamos statybinės medžiagos, upe buvo tiekiamos Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčios, vienuolyno statybai. 1671 m. per Nerį jau plaukiojo keltas. XVIII a. pirmoje pusėje Neryje plūduriavo Tuskulėnų dvaro malūnas. Tai vienintelis žinomas toks malūnas Lietuvoje. 1934 m. Vilniuje buvo devynios keltų vietos (viena jų prie jūrų klubo Tuskulėnuose), 1965 m. buvo keturi keltai, 1973 m. liko du keltai, o netrukus – nė vieno. 1937 m. vilniečiai turėjo 1168 valtis. XX a. 6-ojo deš. vid. Vilniaus valdžia skatino keleivių kėlimą valtimis. Prieš karą Neries upe plaukiojo sėliai. Vaikai supdavosi ant jų, siūbuojami garlaivių sukeltų bangų. Lenkijos okupuotame Vilniuje Nerimi plaukiojo „Sokol“ („Sakalas“), „Kurier“ (,,Kurjeris“), „Smigly“ (,,Vikrusis“) garlaiviai. Lietuvai atgavus Vilnių, buvo atplukdyti keli laivai iš Kauno ir Nerimi ėmė plaukioti: ,,Gražina“, ,,Sakalas“, ,,Aušra“, ,,Lietuvaitė“, ,,Verkiai“. Karo metu Vilniuje likusios trys garų varomos vandens mašinos pratūnojo prieplaukose. 1945–1952 m. Neryje galėjai pamatyti garlaivius ,,Sakalas“, „Komjaunuolis“, ,,Spartakas“. Garlaivius pakeitė ,,Moskvič“ tipo dyzeliniai laivai: ,,Vilnius“ (iki 1957 m.), ,,S. Nėris“, ,,Kijevas“. Upe ketverius metus plaukiojo „V. Kapsukas“, varomas vandens srautą išstumiančiu varikliu. 1973 m. laivą „S. Nėris“ pakeitė ,,Taškentas“. Bandyta upe ,,paleisti“ vandens taksi. XX a. 3 deš. aukščiau tuometinio Antakalnio geležinkelio tilto, dešiniajame upės krante, lenkų valdžia iškasė užutekį, kur įkūrė laivų remonto dirbtuves, kurios sovietų okupacijos laikotarpiu sunyko. Komunistų valdžia utopiniuose planuose svajojo apie stambesnių laivų migraciją iš Nemuno, Dniepro, Juodosios jūros, ketino statyti uostą. Bandymai įrengti prabangų dviaukštį restoraną, užutekyje veisti karpius baigėsi nesėkme. „Tarybų valdžios“ saulėlydyje sostinės valdininkai laivus „S. Nėris“, „Kijevas“, „Taškentas“ supjaustė metalo laužui. Lietuvai atgavus nepriklausomybę, „Ryga“ buvo privatizuota. Laivas kurį laiką buvo tapęs prabangiu žuvies restoranu1.
1 D. Pocevičius, Istoriniai Vilniaus reliktai 1944–1990, I dalis, Vilnius, 2018, p. 389–400.
Per karą ir po jo Neryje pagautos žuvys ne vieną šeimą gelbėjo nuo bado. XVI a. priešais dabartinį Žaliajį tiltą, dešiniajame upės krante, gyvavo Žvejų priemiestis, kuris bėgant metams sunyko. Prieš Antrąjį pasaulinį karą buvo galima išvysti šviesiomis kelnėmis ir tamsiais uniforminiais švarkais pasipuošusius, į Venecijos gondolininkus panašius valtininkus. Jie keldavo gyventojus ar miesto svečius iš vienos Neries pusės į kitą.
Neries veidrodžiuose suspindusios butų šviesos ištirpdo praėjusios dienos pilką monotoniją. Magiškame temstančio vakaro reginy namai, tarsi Ričardo Gavelio „Vilniaus pokeryje“, bando „liūdna vora sulįst į vandenį“. Rašytojui Neries srovė – „amžina ir cikliška, kurioje teka mintys ir žodžiai...“, plukdanti atmintį vėlesnėms kartoms1.
1 R. Gavelis, Vilniaus pokeris, Vilnius, 2016, p. 277–278.
Vasaromis į Valakampius sausakimšais troleibusais, motorlaiviais vykdavo pailsėti tūkstančiai „Tarybų Lietuvos sostinės“ gyventojų. Prieš karą, Vilnių valdant Lenkijai, savaitgaliais iškylaujantys vilniečiai garlaiviais, valtimis tarsi greitkeliu pasiekdavo Trinapolį, Verkius. Nobelio premijos laureatas rašytojas Česlovas Milošas prisiminė tokias keliones: „Garlaiviu arba valtimi su šeima: marškiniai, petnešos, keitimasis prie irklų, spalvotos moterų suknelės ir agurkų stiklainis užkandai... Kita liaudies pramoga buvo pirtys. Savaitgaliais ten girdėdavosi visi „tuteišų“ kalbos ypatumai...“1 Be abejo, čia ieškoma tikrovės, nušvarintos laiko tėkmės, kaip Prusto kūriniuose.
1 Czeslawo Miloszo Vilnius: tekstai ir fotografijos, sud. Margarita Matulytė, Vilnius, 2012, p. 41.
Ši transporto priemonė Vilniuje buvo populiari. 1987 m. birželio 21-ąją Vilniaus upių laivynas pasiekė rekordą – trimis motorlaiviais maršrutu Vilnius–Valakampiai keliavo daugiau nei 6000 vilniečių1.
1 D. Pocevičius, Istoriniai Vilniaus reliktai 1944–1990, I dalis, Vilnius, 2018, p. 398
Dar Antakalnio ir Žirmūnų stambiaplokščių namų kvartalams neišdygus, vasaromis upės vanduo traukė gyventojus maudynėms. „Lenkų laikais“ Tuskulėnai, Česlovo Milošo žodžiais, turėjo savo „pirmąjį paplūdimio smėlį“, kuriame, pabėgus iš pamokų, praleista valanda išliko atmintyje su „visomis išraiškingomis smulkmenomis“1. Šalia veikė keltas. Repatriantė Jadwiga Paszkievicz prisimena: „Kur yra Tuskulėnai, mes su močiute eidavome į paplūdimį... Žalia žolė, medžiai pavėsyje, draugiški žmonės ir upė – visa tai paliko neišdildomus prisiminimus. Močiutė, stebėdama, kaip berniukai vaikšto ant rankų, nuogąstavo, kad greit bus pasaulio pabaiga, jei žmonės vaikščios aukštyn kojomis“2. Kitos repatriantės sūnus, netolimoje praeity apsilankęs Vilniuje prie Neries, nerado motinos nupasakoto upės vandens skaidrumo, „auksinio dugno smėlio su žaliomis vandens žolėmis“3. Civilizacija paliko savo pėdsakus: „Miestas apžiojo upę ir nuodija ją savo srutomis. Išlikusios gyvos žuvys dvokia mazutu“4.
1 Czeslawo Miloszo Vilnius, sud. Margarita Matulytė, Vilnius, 2012, p. 40.
2 J. Surwilo, To wszystko bylo jest w Wilnie, Vilnius, 2007, p. 169.
3 Ten pat, p. 172.
4 R. Gavelis, Vilniaus pokeris, Vilnius, 2016, p. 256.
Stambiaplokščių namų kvartalai, iškilę nugriautų medinių namų vietoje, estetiškai skurdūs ir pilki, nors puikiai derėjo prie okupantų komunizmo ideologija ramstomos ,,tarybinio žmogus“ gyvensenos, nebuvo SSRS kūrinys. Nikita Chruščiovas nupirko tokių namų plokščių gamybos patentą iš prancūzų. Pokariu inžinieriaus Raymondʼo Camus užpatentuoti surenkamųjų namų linijų namai statyti Havre (Prancūzijoje), Skandinavijoje, Suomijoje, Sent Luiso mieste (JAV). Sovietų Sąjungoje tokie namai pradėjo dygti tuo metu, kai funkcionalistinės statybos idėjos Vakaruose buvo malamos į miltus. Skirtingų spalvų kojines dėvintis austrų architektas Friedensreichas Hundertwasseris ragino „sustabdyti kėlimąsi į butus, tarsi žmonės būtų viščiukai ir triušiai narveliuose“. Avangardisto nuomone, tiesios miestų linijos naikina žmogų, skatina nusikalstamumo augimą ir visuomenės degradaciją. F. Hundertwasseris ,,Architektūros boikoto manifeste“ (ištraukos publikuotos 1971 m. žurnale „Kultūros barai“) ragino gyventojus „nekelti kojos į vergų namus“, tikindamas, kad racionalių pastatų statyba yra nusikaltimas. Lietuvoje boikotuoti stambiaplokščių niekas nesiėmė. Stambiaplokštes pradėta gaminti Žemųjų Panerių gamykloje.
Ant tilto stovi išsirikiavę pakrauti sunkvežimiai. Beveik šimtmečiu anksčiau tiltai buvo bandomi kitaip. 1894 m. lapkričio 19 d. geležiniu Žaliuoju tiltu pražygiavo 3000 caro kareivių, pravažiavo pabūklai.
Pati turgavietė Kalvarijų gatvės rajone pradėjo formuotis dar XIX a. antroje pusėje. Tolumoje už paviljono matyti 1895 m. pastatytos Šv. arkangelo Mykolo cerkvės kupolas. Šalia jos carmečiu glaudėsi stačiatikių mokykla su bendrabučiais, lenkų valdžios metais – lenkiška mokykla. Baigiantis karui joje rinkdavosi Armijos Krajovos pogrindis.
Mugės lankytojai lipa į troleibusą F. Dzeržinskio gatvės stotelėje. Miesto transportas dažnai būdavo sausakimšas ne tik šios neoficialios šventės metu, nors komunistinė propaganda jį vadino „patogiu visuomeniniu transportu“. Tokiame „patogume“ būdavo sunku susikalbėti lietuviškai.
1940 m. birželio 14 d. – dieną prieš SSRS okupaciją – policininkus Joną Tamošiūną (1901 05 04–1940 06 12) ir Joną Baltramiejūną (1911 05 19–1940 06 12) palydint. 1940 m. biželio 12 d. Vilniaus m. privatinės policijos vachmistras J. Tamošiūnas ir Vilniaus m. savivaldybės vyriausiasis policininkas J. Baltramiejūnas beveždami darbininkams atlyginimus Markučių rajone buvo nušauti ginkluotų užpuolikų. Plieninis Žaliasis tiltas pastatytas 1894 m. Važiuojamąją statinio dalį galuose rėmino metaliniai portalai su Rusijos imperijos herbais viršuje. Statinį suprojektavo Sankt Peterburgo profesorius Nikolajus Beleliubskis, statybai galimai vadovavo jo studentas Petras Vileišis. 1944 m., naktį iš liepos 6-osios į 7-ąją, tiltą susprogdino vokiečių kariuomenė.
Portretas su autografu vengrų kalba. Kitoje fotografijos pusėje autoriaus užrašytas autografo vertimas į rusų kalbą: „Vengrijos fotografų sąjungos narys / 50 fotografijos knygų autorius Gink Károly / Žirmūnuose, VRM kult. ir sp. rūmuose / Parodos atidaryme „B. Bartoko muzika / 88.III.24“. Algimanto Žižiūno fotografijų ciklas „Veidai ir mintys“.
Prekybos centras ,,Žirmūnai“ – pirmoji Vilniaus naujoviška prekyvietė, kurioje buvo sutelktos gyventojams reikalingos paslaugos. 1970 m. miesto hipiai, Vudstoko festivalio įkvėpti, „Žirmūnuose“ surengė pogrindinį roko muzikos koncertą. 2016 m. vasarą ištuštėjęs pastatas buvo nugriautas, jo vietoje atsirado „Lidl“ parduotuvė.
Statinį projektavo A. Panovas ir architektas K. Valaitis. Prekybos centras „Šaltinėlis“ stovi ant kalno, nuo kurio atsiveria gražus vaizdas į Verkių ir Valakampių miškus. Tuometiniai komunistų partijos komitetai, prekybos organizacijos nutarė prekybos centro kavinę perduoti Vilniaus komjaunuoliams. Lietuvos televizija, transliavusi jaunimo svetainės „Šaltinėlis“ atidarymą, džiaugėsi, kad ten vakarus rengs gamyklų „Elfa“ ir „Batas“ jaunimas, vyks teminiai vakarai, susitikimai su čekistais, klubo „Žalgiris“ futbolininkais1.
1 D. Pocevičius, Istoriniai Vilniaus reliktai 1944–1990, I dalis, Vilnius, 2018, p. 830.
Žirmūnų mikrorajono prekybos centras su skulptoriaus Kazimiero Kisielio skulptūra „Džiaugsmas“ (vadinamoji „Žirmūnų baranka“). 2016 m. ištuštėjęs centras „Žirmūnai“ buvo nugriautas, meninės kompozicijos betoninis ir granitinis diskas su grąžintu bronziniu berniuku tebestovi ir dabar.
1962–1969 m., kai vyko mikrorajono statyba, buvo SSRS „kosmoso užkariavimo“ era. Rengiamose vaikų žaidimo aikštelėse laipynės panašėjo į kosminių laivų skrydžių juosiamą žemės rutulį. Ne vienas vaikas svajojo užaugęs tapti kosmonautu.
Maskviškės architektės Zojos Brod projektas įgyvendintas 1954 m. lapkričio 6 d. Tą dieną buvo demonstruojamas Jurijaus Ozerovo miuziklas „Šventinį vakarą“. 1950–1960 m. SSRS teritorijoje pastatyta daugiau nei šimtas tokių teatrų.
Monotoniški stambiaplokščių daugiabučių (projektuoti Maskvoje, vėliau kiek modifikuoti) kvartalai savo dvasia nieko nesiskyrė nuo tuometiniuose SSRS miestuose statomų mikrorajonų. Ši nuotrauka tarsi kadras iš sovietinių filmų „Saugokis automobilio“ ar „Briliantinė ranka“.
Statant pastatus, stengtasi iš dalies išsaugoti augmeniją, formuoti naujus želdinius. Tačiau griaunamoms sodyboms priklausiusių žydinčių sodų, gėlynų neliko. Vilniaus valdžios genami senųjų namų šeimininkai mažesnius augalus bandė persodinti naujose vietose, tačiau tokia žaluma sunkiai gijo.
Per Trinapolį ėjo Kalvarijų Kryžiaus kelias. XVII a. vid. Vilniaus kalvarijas įsteigė vyskupas Jurgis Bialozoras, įamžinęs Vilniaus išvadavimą po pirmosios rusų okupacijos 1655–1661 m., kai iš tiesų nebebuvo likę Vilniaus. Kelias atkartojo Kristaus kančių kelią Jeruzalėje. Gausiausi žygiai vykdavo per Sekmines. Daugiatūkstantinė įvairiakalbė minia rinkdavosi prie Aušros Vartų ir keliaudavo į Verkius, kur melsdavosi prie kelio koplytėlių – stočių. XIX a. 5 deš. caro valdžia Trinapolio bažnyčią apgriovė, pavertė Šv. Juozapo cerkve. XIX a. pabaigoje, siekiant sumenkinti į Kalvarijų kalną keliaujančių maldininkų žygio reikšmę, didžiausi jo srautai buvo nukreipti per atokius Tuskulėnus. Taip atsirado Žirmūnų gatvės užuomazgos. 1962–1963 m. komunistų okupacinė valdžia beveik visas Kalvarijų maldininkų stotis kartu su vartais susprogdino. Amžininkai prisimena medinį kryžių, barbariško akto pliūpsnio užmestą ant pušies šakų. Po Antrojo pasaulinio karo bažnyčios vienuolyne veikė tuberkuliozės ligoninė, 1959 m. įkurta Vilniaus turistinė bazė.